Бледный именно об этом писал, писал много раз
Вот ссылка на переведённые выдержки:
www.gazetasng.ru/news/show/1906.htmlВот - на оригинальные публикации в Guardian по этой теме (те, что я нашёл):
www.guardian.co.uk/books/2009/aug/01/waste-tris...www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/aug/02/co...Диктатура консьюмеризма."Чего мы хотим – общества потребления или демократии? Иметь и то, и другое не получится. У нас есть еще время сделать выбор – но оно уходит. Потребители всех стран, объединяйтесь! Вам нечего терять, кроме сетей розничной торговли!" – восклицает Нил Лоусон в своих заметках в Guardian.
Автор – председатель антиконсьюмеристской организации Compass. По его мысли, потребление есть способ поддержания жизни. Однако за последние 30 лет "мы [общество] превратились в турбопотребителей".
"Многих людей шокирует, когда им говорят, что они проживают жизнь как муравьи-солдаты в армии, чье предназначение состоит в воспроизводстве социальной системы, в которой они не имеют голоса. Они искренне считают, что не следуют моде и живут совершенно свободно". Но это иллюзия, пишет Лоусон.
Хождение по магазинам становится способом познания жизни, самих себя и окружающих. Вину за это автор возлагает прежде всего на "потребительский-промышленный комплекс дизайнеров, рекламщиков, психологов и продавцов, которые конструируют нескончаемый поток новых желаний, превращаемых в новые потребности".
Политики не избавят общество от этой напасти: они, в конце концов, такие же розничные торговцы, которые проверяют привлекательность своей политики на фокус-группах, соревнуясь за свой сегмент рынка.
"Тоталитаризм – общество, на дающее альтернатив – как ожидалось, должно было явиться в сапогах коммунистов слева или фашистов справа. Теперь он является с улыбкой на лице, соблазняя нас очередной покупкой. Сапоги – в стиле и цвете нынешнего сезона. Теперь нами правят не политические верования, а магазинные покупки. Гулаг уступил место Гуччи", - заключает автор Guardian.Далее оригинальный текст - а то там статьи временами исчезают...
читать дальшеDo we want to shop or to be free? We'd better choose fast.
We have become turbo consumers, sacrificing the environment and our own happiness, while losing control of society.
Neal Lawson
As you read this, take a look around and at yourself. You are decked in and surrounded by symbols of consumer society. It's not just your clothes that give it away, but your watch, jewellery, mobile, MP3 player, bag; the furniture and the fittings; all are brands designed to speak for you. Wasn't it ever thus?
Well no. We consume to sustain life, but over the last 30 years we have become turbo consumers. Many people recoil at being told that, like me, they live their life like glorified soldier ants in an army whose purpose is to reproduce a social system over which they have no say. They genuinely feel they follow no fashion and live a free life. But in the immortal words of Dexy's Midnight Runners, "if you're so anti-fashion – why not wear flares?" It's not just what we choose that reveals our consuming compulsion, it's the thousands of things we don't. We consume to buy identity, gain respect and recognition, and secure status. Shopping is the predominant way in which we know ourselves and each other, and it is at the point of ruling out other ways of being, knowing and living.
This is because of the consumer industrial complex of designers, advertisers, psychologists and retail consultants who create an endless stream of new wants and turn them into needs. The market competes like a shark; it has no morality but feeds incessantly on us to get us to buy more because sales and profits must go up and up. It means we end up with 120 mobiles for every 100 people and 70m credit cards in circulation. And it means we have the six-blade razor, which at one level is ludicrous but at another makes perfect sense. Six is better than five when buying more is all there is.
It is not just the environment that is in peril, or even our own happiness as we exhaust ourselves working harder for our Prada. Remember, the point is to leave us unfulfilled so that we quickly go back for more. The most dangerous consequence is the eradication of alternative ways of being. Today, the dream of the good life is found by flicking through the weekend colour supplements; in new kitchens and cars as we feel compelled to keep up on the consumer treadmill for fear of being defined as abnormal; as failed consumers. We vote every day with our feet for our own good life. It cannot be the good society because there is only consumer society.
The market extends into more aspects of our lives in its search for profit. At the weekends there is increasingly nowhere to take the family but the shops and other paid-for experiences. We end up in a vicious negative feedback loop; we shop literally for retail therapy, to make us fleetingly feel better because we live such narrow monocultured lives. But the very act of finding compensation for a truly free life through consumption further closes down the space for real alternatives. And so it goes on.
Frighteningly, we are just at the tip of the iceberg of the consumerisation of our world. The search engines we use every day are amassing huge amounts of information on what we like and value so that they can send us the pop-up adverts we are most likely to respond to. Scientists are working on food ingredients that tell our brains we are still hungry and neurologists are working out how to trigger the "buy" button in our brain.
Who will challenge this creeping monoculture? Not the main political parties. They offer only minute variations of the same pro-consumption product; for Labour, the Tories and the Lib Dems read Tesco, Sainsbury and Asda. They even behave like retailers, testing policies to see what works best and adjusting them accordingly as they compete for market share. Meanwhile, retailers appropriate what's left of the language and culture of democracy. Walkers crisps holds the biggest election of the year for its new flavours; Costa Coffee claims "the people have voted" and that seven out of 10 prefer its brand over Starbucks.
Totalitarianism, a society where alternatives are ruled out, was meant to arrive in the jackboots of the communist left or the fascist right. It now arrives with a smile on its face as it seduces us into yet another purchase. The jackboots are in this season's colour and style. We are watched, recorded and ordered not by our political beliefs but by our shopping desires. The gulag is replaced by Gucci.
Are we at the point of no return? Is the space for other ways of being human so marginalised that an alternative post-consumer society becomes impossible? No! Millions of people are deciding to shop ethically and shop less. About 25% of 29- to 59-year-olds have downsized by 40% of their income, swapping money for time, drudgery for creativity, and the freedom to choose in the shops for the freedom to choose a different life.
But they are leaderless. No mainstream party will speak about the dire need to curtail growth and ensure that limited resources are fairly redistributed. Quite the reverse. As the MPs' expenses scandal revealed, too many of the representatives of the people are now only interested in changing their home, not the world. Like every other consumer they represent only themselves and their own private dreams.
A life of turbo consumption cannot be the pinnacle of human development. Do we want a consumer society or a democracy? We cannot have both. There is still time to choose – just. Shoppers of the world unite – you have nothing to lose but your chain stores.А вот ещё одна интересная статья -
habrahabr.ru/blogs/the_future_is_here/65576/#ha... -
Загробная жизнь электроники. Она тоже иллюстрирует порочность общества потребления.
Перепечатывать не буду, кому надо - зайдёт.
Ограничусь выдержками:
...
Африка, Гана. На июнь месяц в Гане приходится сезон дождей. Однако сегодня к утру дождь в столице страны Аккре прекратился. И только солнце прогрело влажный воздух, чёрные клубы дыма начали вздыматься над обширной территорией рынка Агбогблоши. Следуя за чёрным шлейфом как за указателем, я двигаюсь к его источнику мимо продавцов трав, мимо киосков, торгующих поношенными шинами, мимо сгорбившихся над старыми электродвигателями мужчин, с лязгом грохочущих по ним ломами. Вскоре пыльная дорожка огибает груду старых телевизоров, развороченных системных блоков компьютеров и разбитых мониторов, сваленных в кучу высотой метра в три. За ней простирается поле, устланное мелкими сожжёнными осколками, сверкающее жёлтыми и зелёными кусками разломанных плат. Оказывается, дым идёт не от одного источника, а от немыслимого количества небольших костров, разбросанных по округе. Десятки неразборчивых фигур перемещаются между облаков едкого дыма, кто-то помешивает палкой горящий хлам, кто-то охапками носит яркие цветные компьютерные провода. Большинство из них дети....
...
А ведь компьютеры далеко не единственные электронные устройства, которые в ближайшее время станут непригодными для дальнейшего использования. Завершение перехода на цифровое телевидение высокой чёткости намечено на 2009 год (США); в результате этого огромное количество телевизоров станут просто бесполезными из-за того, что могут принимать лишь аналоговый сигнал. Так как зрители готовятся к этому переходу, около 25 млн. телевизоров ежегодно списывается в утиль. На влекомом модой рынке мобильных устройств в 2005 году 98 млн. сотовых телефонов в США приняли свой последний звонок. Управление по охране окружающей среды подсчитало, что в штатах за этот год (2007) накопилось от 1,5 до 1,9 млн. тонн списанных в утиль компьютеров, телевизоров, видеомагнитофонов, мониторов, сотовых телефонов и другого оборудования. Согласно данным, полученным в ходе реализации Программы ООН по охране окружающей среды, во всём мире за год накопилось около 50 млн. тонн хай-тек отходов....